Veel gestelde vragen

Vakantieaanbod

Waar moet ik op letten als ik een aangepaste reis of accommodatie wil boeken?

Kijk vooral goed of de aanpassingen en/of hulp aansluit bij datgene wat u nodig heeft. Als u hierover nog vragen heeft, kunt u het best contact opnemen met de organisatie die de reis aanbiedt of de accommodatie beheert. Zij kunnen uw vragen beantwoorden. Goed om te weten is dat alle reisorganisaties en accommodaties op deblauwegids.nl het NBAV keurmerk hebben. Dat betekent dat ze zijn gekeurd op een breed scala aan kwaliteitseisen, waaronder eerlijke en heldere informatievoorziening.

Voor wie zijn aangepaste vakanties of accommodaties bedoeld?

In principe voor iedereen met een beperking, welke dan ook. Dit kan een verstandelijke en/of een lichamelijke beperking zijn, waardoor hij of zij niet zelfstandig op reis kan en in meer of mindere mate hulp, verzorging of ondersteuning nodig heeft. Dit kan iemand zijn die bijvoorbeeld moeite heeft met lopen, hulp nodig heeft bij aan- en uitkleden, maar ook iemand in een rolstoel of zelfs geheel gebonden aan bed. Maar het kan ook iemand zijn met epilepsie, autisme, N.A.H. een verstandelijke beperking, enz.  
De aanpassingen zijn dus heel divers en per organisatie verschillend. Ook familie en/of kennissen zijn welkom op een aantal reizen en in de accommodaties. Een familiefeestje met een familielid dat zorg nodig heeft kan uitstekend gevierd worden in één van de accommodaties van de NBAV-leden.

Hoe vind ik de juiste reisorganisatie of aangepaste accommodatie?

Dit is afhankelijk van uw zorgvraag en uw wensen. Als u uw zoekcriteria op deblauwegids.nl invoert, krijgt u te zien welke organisaties dit bieden met een korte omschrijving van de reis of de accommodatie. Voor meer informatie kunt u vervolgens terecht op de website van deze aanbieder. Geeft de zoekopdracht geen resultaten? Dan helpt het soms om de criteria iets aan te passen.

Kan je op De Blauwe Gids vakanties boeken?

Nee, De Blauwe Gids is puur een platform om te orienteren op de verschillende zorgvakanties. De NBAV leden kunnen hier aangepaste reizen plaatsen zodat u kunt zien wat er mogelijk is. Alle reizen geven beperkte informatie met de mogelijkheid om direct door te linken naar de betreffende reisorganisatie of accommodate.

NBAV / De Blauwe Gids

Waar staat de NBAV voor?

De NBAV is de Nederlandse Branchevereniging Aangepaste Vakanties die opkomt voor de belangen van de aangesloten leden. Kwaliteitsbewaking is hierbij een van de belangrijkste taken. Als afgeleide taak komt de NBAV ook op voor de belangen van mensen met een beperking. Dit bestaat uit het geven van informatie over aangepaste vakanties en accommodaties, zoals deblauwegids.nl

Heeft u ook een papieren gids?

De papieren Blauwe Gids bestaat niet meer. In plaats daarvan is er nu deblauwegids.nl. Het voordeel van een website is dat die altijd beschikbaar is, het aanbod actueel is en dat u gericht kunt zoeken. De reisorganisaties en accommodaties die u vindt op deblauwegids.nl hebben over het algemeen wel een brochure. Deze kunt u rechtstreeks bij de betreffende organisatie opvragen.

Waar meld ik me aan als vrijwilliger?

Vrijwilligers zijn onmisbaar bij veel van de reisorganisaties op deblauwegids.nl. Wilt u als vrijwilliger een bijdrage leveren aan het verzorgen van een heerlijke vakantie voor mensen met een beperking? Kijk dan op de blauwegids.nl welke organisatie u aanspreekt en neem contact met hen op om te vragen of u daar vrijwilliger kunt worden.

Heeft u een garantiefonds?

Alle organisaties op deblauwegids.nl hebben hun financiële garantstelling goed geregeld. Dat is een verplicht onderdeel van het NBAV-keurmerk. Voor u betekent dit dat u niet voor de gevolgen opdraait als een organisatie waar u een reis heeft geboekt en betaald in financiële problemen komt of zelfs failliet gaat. U kunt er van op aan dat uw verblijf of terugreis in dit soort situaties alsnog wordt betaald.

Als ik een klacht heb over een van de organisaties op deblauwegids.nl, wat moet ik dan doen?

In eerste instantie moet u proberen om de klacht bij de organisatie neer te leggen. Zij hebben een klachtenprotocol dat u kunt opvragen. Aan de hand van dit protocol wordt een klacht afgehandeld. Komt u er samen niet uit, nadat het gehele protocol gevolgd is, dan kunt u uw klacht neerleggen bij de Geschillencommissie Reizen. Zij zullen een bindend besluit nemen. De taak van de NBAV hierbij is, dat wij checken of het aangesloten lid zich aan het klachtenprotocol houdt. Mocht dit niet het geval zijn volgens u, dan kunt u dat kenbaar maken aan de NBAV, die dat vervolgens gaat controleren.

Aanmelden nieuwsbrief

vul a.u.b. uw voornaam in
vul a.u.b. uw achternaam in
vul a.u.b. uw e-mailadres in

NBAV: kwaliteit in aangepaste vakanties

De Nederlandse Branchevereniging Aangepaste Vakanties (NBAV) vindt dat iedereen met een beperking een heerlijke vakantie verdient. Daarom is er het NBAV-Keurmerk. Alle NBAV-leden onderschrijven de strenge kwaliteitseisen, zoals goede voorlichting en communicatie, een perfecte zorg en heldere prijsstelling. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Kwaliteit krijgt zo een naam.

lees verder op NBAV.nl